istockphoto-469355742-612x612

Slemhinneförändringar

Slemhinneförändringar i Munhålan - Behandling i Nacka

Slemhinneförändringar i munhålan är ett vanligt problem som kan drabba människor i alla åldrar. Dessa förändringar kan vara symtom på olika tillstånd och sjukdomar, och det är viktigt att uppmärksamma dem tidigt för att kunna få rätt behandling. Slemhinnan i munhålan fungerar som en skyddande barriär och är involverad i många viktiga funktioner som att skydda mot infektioner, bidra till smakupplevelser och underlätta tal och sväljning.

Vanliga exempel slemhinneförändringar är utväxter (hyperplasier), förkylningsblåsor (aftösa sår) eller autoimmuna sjukdommar (exv oral lichen planus).

Vi är vana att undersöka munslemhinna och diagnostisera orsaken till patologin.
För att säkerställa rätt behandling behöver man ofta ta ett vävnadsprov för att skicka till oral patolog för analys.

Orsaker, Symptom och Behandling

istockphoto-1325531389-170667a

Exempel på orsaker

- Infektioner: Bakteriella, virala eller svampinfektioner kan orsaka förändringar i slemhinnan. Vanliga infektioner inkluderar herpes simplex-virus (munsår) och candidiasis (munsvamp).
- Trauma: Skador från tuggning, varm mat, tandborstning eller tandproteser kan orsaka sår och irritation i slemhinnan.
- Systemiska sjukdomar: Sjukdomar som diabetes, autoimmuna sjukdomar och vissa typer av cancer kan manifestera sig genom förändringar i munhålans slemhinna.
- Allergiska reaktioner: Vissa människor kan uppleva allergiska reaktioner mot livsmedel, mediciner eller munhygienprodukter som leder till slemhinneförändringar.
- Tobak och alkohol: Användning av tobak och överdriven alkoholkonsumtion kan orsaka slemhinneirritation och öka risken för slemhinneförändringar.

istockphoto-469355742-612x612

Symptom

Det är inte alltid man ser tydligt med blotta ögat en slemhinneförändring. Nedan är exempel på symptom

- Vita eller röda fläckar
- Sår eller blåsor
- Smärta, sveda eller obehag
- Svullnad
- Tillväxt av mjukvävnad
- Blödning
- Dålig andedräkt

Det är viktigt att uppmärksamma dessa symptom och söka professionell hjälp om de inte försvinner inom två veckor.
För att starta en behandling måste man först ha en diagnos. För att säkerställa en diagnos måste man i de flesta fall ta ett vävnadsprov som man skickar till en patolog som kan analysera preparatet.
Vi hjälper dig med

dd601f06-1155-4ec1-b545-65594038af9f

Behandling

Behandlingen av slemhinneförändringar beror på orsaken till tillståndet. Tandläkare och munhygienister kan hjälpa till med att diagnostisera problemet och föreslå lämpliga behandlingsmetoder. Vanliga behandlingsalternativ inkluderar:

- Antimikrobiella läkemedel: För infektioner kan läkemedel som antibiotika, antivirala medel eller svampdödande medel ordineras.
- Antiinflammatoriska läkemedel, oftast endast lokalt i munhålan.
- Smärtlindring: Smärtstillande medel eller speciella munsköljningar kan hjälpa till att lindra smärta och obehag.
- Undvikande av irriterande ämnen: Att undvika tobak, alkohol och andra irriterande ämnen kan minska symtomen.
- Korrigering av tandproteser: Justering av tandproteser eller tandställningar kan förhindra ytterligare irritation.
- Regelbunden munhygien: Att upprätthålla god munhygien kan förebygga många slemhinneproblem.
- Kirurgiskt avlägsnande av hela slemhinneförändringen.